-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48948 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا در سوره كافرون آيه 3 دوباره در آيه 5 تكرار شده، در حالي معناي هر دو يكي است؟

آيات فوق در پاسخ پيشنهاد كفار به پيامبر(ص) مبني بر اينكه براي رفع تنشها برسر پرستش مصالحه كنيم بدينسان كه يكسال تو بتهاي ما را عبادت كن و يكسال ما خداي تو را عبادت و پيروي مي نمائيم و باز يكسال تو عبادت كن بتهاي ما را و يكسال بعد ما- آيات فوق در پاسخ آن پيشنهاد همگون با مفاد پيشنهاد نازل گرديده كه پيام كلي و جاودانه آن اين است كه با دشمنان دين و اسلام جائي براي طرح مصالحه و پذيرش پيشنهادهاي ذلت بخش نيست.

توجه به اين نكته كه چهار موضوع در چهار آيه شريفه طرح گشته است توهم تكراري بودن آيات را از ميان مي برد كه به ترتيب عبارت است از: 1- معبود پيامبر2- معبود بت پرستان3- عبوديت پيامبر 4- عبوديت بت پرستان

كه هر يك از اين چهار مطلب مهم در چهار آيه سوره شريفه كافرون از يكديگر جدا گشته اند كه مجموع اين چهار امر مهم آيين و دين كافران را از دين پيامبر (ص) جدا مي گرداند.

و در تفسير قمي از پدرش، از ابن ابي عمير روايت كرده كه گفت: ابو شاكر از ابي جعفر احوال از سورة مورد بحث سئوال كرد كه مگر يك سخنگوي حكيم اين طور حرف مي زند كه در يك سطر مطلبي را دو بار بگويد و تكرار كند ؟ ابي جعفر احوال جوابي از اين اشكال نداشت لاجرم به طرف مدينه روان شد، و در مدينه از امام صادق (ع)پرسيد، حضرت فرمود: سبب نزول اين سوره وتكرار مطلبش اين بود كه قريش به رسول خدا (ص) پيشنهادكرده بود بيا تا بر سر پرستش خدايان مصالحه كنيم يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداي تورا، باز يك سال توخدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداي تو را، خداي تعالي در پاسخ شان عين سخن آنان را يعني تكرار مطلب را به كار برد، آنها گفته بودند يكسال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: ( لا اعبد ما تعبدون) آنها گفته بودند(و يك سال ما خداي تو را) در پاسخ فرمود: ( و لا انتم عابدون ما اعبد) آنها گفته بودند (باز يك سال توخدايان ما را عبادت كن ) ،در پاسخ فرمود:‍ ( و لا انا عابد ما عبدتم)، آنها گفته بودند ( و يك سال ما خداي تو را ) در پاسخ شان فرمود: ( ولا انتم عابدون ما اعبد لكم دينكم ولي دين).



ابو جعفر احول وقتي اين پاسخ را شنيد نزد ابي شاكر رفت و جواب را بدو گفت. ابو شاكر گفت: اين جواب مال تو نيست. اين را شتر از حجاز بدينجا حمل كرده، ( يعني تو نزد جعفر بن محمد رفته اي و پاسخ را از او گرفته اي ).

مولف: مفاد تكرار در كلام قريش اين است بيا تا آخر عمر يكسال تو خدايان ما را و يكسال ما خدايان تو را بپرستيم.

































ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1) علامه محمد حسينطباطبائي ، تفسير الميزان ، ج 20 ، ص860 و861

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.